måndag 2 augusti 2010

Rankingen talar

På morgonen åkte Erik hem till Kiruna, efter en sista hotellfrukost i Tromsö för denna gång. Spelet fungerade inte för mig idag. Jag spelade svart mot en engelsk IM och spelade alltför naivt. Med sin rutin plockade han de bönder jag offrade utan att jag fick till några farligheter. I morgon blir det en norsk junior. Norska juniorer är i regel väldigt underrankade, så det gäller att spela bra för att kunna ta poäng. Även Kaj förlorade idag, men med tanke på det kvalificerade motståndet i form av en vitrysk superstormästare är det inget att hänga läpp över. Kaj ställs också mot en norsk junior i morgon, en junior som redan visat sin farlighet genom att slå en IM. Vi får se om Kajs rutin kan ställa till med problem för junioren. Det är i alla fall mitt grundtips.

Just nu i skrivande stund sitter Sverigemästaren och Kaj här i hotellrummet och nöter blixt på Internet. Det lyser i deras ögon i parti efter parti, trots att hela dagen har ägnats åt schack. Själv håller jag mig i bakgrunden, dels på grund av att mina tips sällan tillför något i det sällskapet, dels för att jag känner mig småtrött. Dagens middag intogs på ett för oss nytt matställe i närheten av hotellet där det dukades fram olika rätter för ett ovanligt humant pris för att vara i Norge. GM Ernst valde fisk trots torsken tidigare idag, GM Berg valde lasagne, Kaj en köttbiff och jag själv räkomelett. De båda stormästarna spelade som bekant mot varandra i dagens rond och Emanuel vann efter starkt spel med svart i Sicilianskt. Jag frågar Emanuel om han kan säga något kort om partiet och får till svar att han tyckte att Thomas kom bättre ur öppningen men spelade lite nonchalant i Emanuels tidsnöd, vilket underlättade för utgången av partiet.

Jag noterar att många av de östeuropeiska stormästarna har varit ute och motionerat idag. Jag och Kaj har inte kommit så långt ännu, men vi är å andra sidan varken östeuropéer eller stormästare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar