torsdag 5 augusti 2010

Platt fall efter utflykten






Jag börjar dagens referat med att berätta att vädret varit jättebra idag. Blå himmel under långa stunder gjorde att organisatörernas fjälltur blev lyckad. Jag och Kaj hängde inte med upp på fjället. Vi åkte tillsammans med Magnus Eriksson, Horndals SK, de cirka sex milen ut till Sommaröy för att se ut över Nordatlanten och titta på den enormt vackra naturen. Även bilfärden i sig bjuder på otaliga vykortsvyer. Förmiddagen borde ha gett oss fin inspiration men det blev bara Magnus som vann idag.




Dagens parti för min del är inte kul att skriva om, men det är viktigt att bearbeta traumatiska upplevelser. Jag mötte med svart en kvinnlig stormästare från Ukraina, Olga Dolzhikova. Jag ville inte spela någon av mina vanliga varianter, så jag tittade på en del annat i går kväll. Förberedelserna hade jag ingen nytta av idag, förhoppningsvis kan de visa sig värdefulla senare i "schack-karriären". Partiet gick 1.e4 d6 2.d4 Sf6 3.Sc3 e5 4.f4 Sbd7 5.Sf3 exd4 6.Dxd4 c6 7.Le3 d5 8.0-0-0 c5? Självklart vore det för bra för att vara sant att vinna en pjäs. Rätt drag är såklart 8.-Lc5! med 9.Dd3 Db6 som trolig fortsättning. Det kan bli väldigt intressanta ställningar som uppkommer. Efter partidraget får vit lätt angreppsspel och Dolzhikova vann i övertygande stil. I morgon spelar jag vit mot Tomi Tocklin, Finland.


Kaj spelade länge bra med vit men trampade snett vid tidskontrollen. Motståndet var starkt, IM Espen Lie från Norge är en av de som ska göra upp om Norska Mästerskaps-titeln i höstens särspel. Av efteranalyserna att döma var Kaj pressad men såg ut att ha försvarsresurser i de flesta varianterna. I morgon väntar ett svart parti mot unge Peter Flermoen från Harstad i Norge. Det blir intressant att följa det partiet!





Emanuel spelade remi på bord 1, som vit, mot topprankade Loek van Wely, Nederländerna, i Sveshnikovvarianten i Sicilianskt. Båda spelarna hade kontroll under partiet, men Emanuel stod för pressen och gav pjäs för tre bönder. Ett intressant parti och Emanuel är verkligen med och slåss i toppen efter fem ronder! I morgon spelar Emanuel svart mot GM Ivan Ivanesevic, Serbien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar