söndag 1 augusti 2010

Dimman lättar

Det har varit en grå dag i Tromsö, dimmigt och regn, men i och för sig varmt. Ja det känns varmt även denna sena timme. Den första ronden i turneringen är avklarad och arrangörerna kan pusta ut när all teknik verkar fungera planenligt. Spelet i den första ronden kändes för mig personligen ganska stabilt, men motståndet var för starkt. Ett misstag i 40:e draget stjälpte mina remichanser mot stormästaren Vadim Malakhatko 2576, Belgien. Det blev en lång teorisväng i Bajonettangreppet i Kungsindiskt, där jag lyckades komma mycket nära utjämning efter att ha spelat som de stora pojkarna i 25 drag. Malakhatko spelade sedan ett drag jag inte sett förut, men jag hittade en ganska ok försvarsidé, som dock kostade en del tid. Det blir lätt så då man inte har spelat tävlingsschack på flera månader. Min motståndare spelar året runt och lever på sina resultat så självklart är partiresultatet som det ska. Kvällen har ägnats åt problemlösning, schackfilosofiska framtidsdiskussioner och lite lördagsgodis.

Söndagens rond blir spännande för Kaj som får möta Stormästare Farid Abbasov 2549 från Azerbaijan. Själv sitter jag bland borden i den undre regionen. Det blir så då man inte vinner. Erik Degerstedt kom hit idag på visit över helgen. Jag tror att han blev nöjd av det han såg av turneringen. I morgon kväll är en fisketur schemalagd, så vi hoppas på uppehållsväder efter att ha spelat bra schackpartier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar