tisdag 3 augusti 2010

Hissen fungerar än så länge

I stora Opens av det här slaget tenderar lottningen att bli av "hissmodell". Den berömda hissen innebär helt enkelt att vinner man får man möta en mycket stark motspelare i den följande ronden. Förlorar man det partiet möter man någon med lägre ranking än sig själv i nästa rond och så kan det hålla på genom turneringen så länge man vinner de partier man är rankingfavorit i. Just nu befinner jag mig i hissen. Jag har förlorat mot två titelspelare i de udda ronderna och vunnit mot två norska juniorer i de jämna ronderna. Här i Tromsö är jag faktiskt ganska nöjd med att vara kvar i hissen. Norska juniorer är som jag skrivit tidigare lågrankade i förhållande till spelstyrkan och ingen motståndare går säker.

Dagens motståndare för min del var Asbjörn O. Steinskog med ett Elo-tal strax under 1900. Jag spelade vit i ett skotskt parti och erövrade långsamt en terrängfördel som slutligen avgjorde i slutspelet. Diagramställningen är efter 52.Ke5 med avgörande fördel. I morgon blir jag svart mot en kvinnlig stormästare från Ukraina, Olga Dolzhikova 2263.





Kaj vann mot sin norska juniormotståndare, Stian Johansen 1899, i ett något mer rörigt slutspel. Det är där Kaj brukar vara effektiv. I morgon spelar Kaj vit mot IM Espen Lie 2464, Norge.

Vi började dagen med att åka en biltur på Kvalöya. De låga molnen till trots såg vi länge fjorden vid sidan av vägen, men nästan framme i Kvalöyvåga började det regna och vi fann det bäst att vända tillbaka mot Tromsö igen. Vi hann se en del nya vyer och hittade en sandstrand med blomster, snäckor, sjöborrar och andra små trevliga saker.




Topprankade GM Loek van Wely 2677, Nederländerna, satt vid förstabordet även idag. Han spelade mot GM Manuel Leon Hoyos 2556, Mexico, och vann partiet. Jag fick en bild av dem vid rondstart och av hänsyn till spelarna väljer jag att låta blixten vila i spellokalen. Det gör att bilderna därifrån blir något suddiga, men det får vi leva med.







Sverigemästaren GM Emanuel Berg 2612 spelade vit på bord fyra mot IM Frode Elsness 2485, Norge. Emanuel fick tydligen mersmak av sitt första vita parti i turneringen för även idag spelades 1.d4. Det blev ett hårt parti och Emanuel tänkte ner (utnyttjade) betänketiden bra och i tidsnöden tittade jag förbi och såg vart det lutade. En serie luriga drag kom och den norska OS-lagspelaren fick sedan ge upp. I morgon väntar van Wely som svart på bord 1!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar